Sigma Personeelsdiensten
Vragen?

Hoe voorkom je diplomafraude bij je werknemers?

Hoe voorkom je diplomafraude bij je werknemers

Steeds vaker stuiten organisaties op werknemers die frauderen met diploma’s. Hoe kun je dit als werkgever voorkomen? In dit artikel lees je welke preventieve maatregelen je kunt nemen tegen frauderende werknemers, hoe je de betrouwbaarheid van diploma’s formeel controleert en welke maatregelen je op de werkvloer kunt nemen.

Het belang van screenen

Fraude kun je nooit helemaal voorkomen. Maar als werkgever kun je wél maatregelen nemen om het risico te verkleinen. Screen medewerkers zorgvuldig: zowel vóór als tijdens het dienstverband. Het is belangrijk om duidelijke kaders te stellen en om controles in te bouwen. Zeker in de zorgsector zijn veiligheid en vertrouwen belangrijk. Als een medewerker fraudeert, raakt dat vaak het hele team. Het onderlinge vertrouwen kan beschadigd raken en mogelijk nemen andere collega’s het frauderende gedrag over.

Hoe controleer je de betrouwbaarheid?

Als werkgever is het belangrijk om proactief te controleren. Laat personeelstekort nooit de reden zijn om screenings of controles achterwege te laten. Onderstaande maatregelen helpen je om vóór het dienstverband de betrouwbaarheid van diploma’s en van de sollicitanten zelf te controleren:

  • Controleer alle diploma’s die sollicitanten beweren te hebben gemakkelijk en snel met de online tool van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).
  • Vermeld in de vacaturetekst en/of in de uitnodigingsbrieven voor een sollicitatiegesprek dat diploma’s standaard gecheckt worden in DUO. Hierdoor zullen sollicitanten die van plan waren om daarover te liegen, afhaken.
  • Vraag én check ook referenties, ook dat heeft een preventieve werking.
  • Controleer altijd of de VOG is afgegeven vóór de eerste werkdag van medewerkers. Als dat niet zo is, stel dan de eerste werkdag uit.

Richtlijnen voor op de werkvloer

Hoewel de tendens in de zorg vaak is dat positief gecommuniceerd moet worden naar medewerkers, is het in dit kader belangrijk om duidelijke richtlijnen op papier te zetten wat wél en níét van medewerkers wordt verwacht en om daarop te controleren. Vertrouwen is goed, maar naïef zijn niet. Door bijvoorbeeld bij fraudegevoelige handelingen een vier-ogen-principe in te voeren en door regelmatig standaardcontroles uit te voeren, spoor je fraude tijdig op en wordt het als medewerker ook niet aantrekkelijk gemaakt om te frauderen.

naar inspiratie overzicht